12 mei 2013

Ballon nummer 132, Dutch Festival of Magic



Vrijdag en zaterdag was ik in Ede op het Nationaal goochelcongres. Ik heb in de 12 jaar dat ik aan goochelen doe al heel wat goochelcongressen bijgewoond. Vorig jaar was ik zelfs op het wereldcongres in Blackpool (het FISM wat eens in de drie jaar wordt georganiseerd). Wereldcongressen worden steeds ergens anders op de wereld georganiseerd. In 2015 ben ik er hopelijk weer bij maar dan is het in Rimini in Italië. Een Nationaal congres is natuurlijk een stuk dichterbij. Deze keer was het in Ede in hotel en congrescentrum de Reehorst. (www.dereehorst.nl / Werkelijk een prachtige locatie.) Goochelen is mijn lust en mijn leven maar het was dit keer toch even de vraag of ik het fysiek wel aan zou kunnen.

Een congres is vaak ook een dure aangelegenheid. Naast de kosten voor het congres heb je ook nog hotel- lunch- en dinerkosten. Dan heb je zelfs nog niet eens geld uitgegeven bij de verschillende dealers die hun trucs verkopen tijdens de congresdagen.

Voor jeugdige goochelaars is dit vaak helemaal niet te betalen. Reken maar uit als je als ouders met je kind die dagen een congres wil bijwonen. Volwassen betalen 165 euro en kinderen 87,50 voor het congres. Dan kosten de hotelkamers 80 euro p.p.p.n. Dan komt er nog een dinervoucher bij van 29,50 per stuk en een lunchvoucher van 17,50 per stuk. Een prijzig weekendje dus.

Als je goochelen en jeugdleden noemt is mijn naam daar onlosmakend aan verbonden. Niet alleen door het coachen en trainen van de goochelende jeugd maar ook door het organiseren van de jaarlijkse NMU goochelweekenden. De NMU organiseerde ook dit congres en ik was gevraagd om de eventueel aanwezige jeugd op te vangen. Zo konden ouders hun kinderen veilig afgeven in het congrescentrum zonder zelf ook een entree kaart te hoeven kopen. Ik zorgde er dan weer voor dat de kinderen aan het eind van de dag weer bij de ingang konden worden opgehaald. Gedurende het congres zorgde ik er ook voor dat de jeugdleden op tijd bij een lezing, een show of de lunch waren.

De gehele Meivakantie heb ik mij dan ook erg rustig gehouden om energie te sparen voor deze enorme organisatie. Gelukkig viel het qua energieverbruik allemaal heel erg mee gedurende het congres. Tussen alle zalen in was er namelijk een prachtige lounchebar gemaakt. Daarbij was mijn hotelkamer ook direct boven het congrescentrum. Als alle jeugdleden een lezing aan het volgen waren of naar een show aan het kijken waren dan kon ik zelf rustig even gaan zitten met de benen omhoog tot de deuren van de zaal weer opengingen.

De eerste avond heb ik heerlijk gegeten. De kok in het hotel restaurant had rekening gehouden met de kruiden en de sausjes. De tweede avond was dit wat minder omdat we toen een Indische rijsttafel kregen opgediend en alles kant en klaar in bakken lag. De crew had toen i.v.m. de gala avond wat minder tijd om rustig te eten en vandaar dat alles al voor ons al was klaargelegd in een aparte zaal. Gelukkig had ik de hele apotheek mee om het één en ander op te vangen.


 
Tijdens het congres is er ook altijd het NK goochelen. Guyllaume deed uit naam van onze nieuwe vereniging mee aan de normale kampioenschappen (dus geen junioren concours). Als jongste deelnemer ooit ging hij naar huis met de derde prijs algemeen toneel goochelen. Welverdiend en ik ben als voorzitter van Dutch Magical Society natuurlijk zeer trots op onze winnaar.



Toch wel erg moe van alle indrukken maar uiterst voldaan kwam ik gisteren thuis. Myrte had gelukkig de ballon al opgelaten maar er kwam echt geen verhaal meer uit mijn hoofd. Na een heerlijke nacht in mijn eigen bed heb ik de buurman nog net kunnen helpen met het vastzetten van de nieuwe schutting. Ook dat ziet er prachtig uit de buurman verdient eigenlijk ook wel een prijs.

 

Met wat regen en een zwakke wind uit het zuidwesten reist de ballon richting Drenthe. Ik duik vandaag vroeg mijn bed in en verheug mij op morgen en alle vakantieverhalen van mijn leerlingen op school.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten