19 maart 2013

Ballon nummer 78, sparen voor later




Je zal een deel van je spaargeld maar moeten inleveren om een schuld in te lossen die je zelf niet veroorzaakt hebt. 

Mijn vader heeft mij ook geleerd dat ik altijd een potje moet hebben voor als de koelkast of de wasmachine ermee stopt. Een potje om eventuele schade aan mijn huis te kunnen herstellen. Een TV is feitelijk al luxe. Die heb je niet echt nodig en hoeft al helemaal niet perse heel plat te zijn en 3D. Voor zo’n aanschaf moet ik mij dus nooit in de schulden steken.  

Hij heeft mij ook geleerd dat dingen kopen en betalen in termijnen uiteindelijk meer geld kost. Koop nu en betaal pas in 2015. Nee, koop niets als je het niet kunt betalen. Mijn huis, dat is het enige wat ik heb gekocht met een lening en daar betaal ik genoeg voor maar is dat is ook een investering. 

Vorig jaar ben ik overgegaan van een totale aflossingsvrijehypotheek naar een spaarhypotheek. Langzaam komt mijn huis nu toch dichterbij.

Op dit moment is het lastig om te sparen. Verzekeringen en zorgpremies zijn duurder geworden omdat we simpelweg meer belasting moeten betalen. De boodschappen zijn duurder en ik verdien nog steeds hetzelfde bedrag aan salaris. Ik probeer wel te sparen maar vaak moet ik toch aan het eind van de maand het spaarbedrag weer terughalen. Rood staan is geen optie.

Hoe is het mogelijk dat bankdirecteuren hun zakken vullen en ook bij verzekeringsmaatschappijen nog steeds flinke bonussen worden uitgedeeld? Ik weet uit betrouwbare bronnen en ervaring dat hoge functionarissen bij bijvoorbeeld Aegon nog steeds erg leuke uitkeringen krijgen als eindejaarsbonus of zomaar ineens na een goede deal. 

Maar nu het verkeerd gaat moet de gewone mens (nu dus op Cyprus) een deel van zijn spaargeld inleveren.

Ik vraag mij af of je dan ook bij de bank je was mag gaan draaien als je wasmachine stuk is of dat je daar in de koeling je eten mag bewaren als je koelkast defect is en je geen nieuwe meer kunt kopen omdat je spaarrekening ineens is gekrompen.

En dan heb ik het nog niet eens over het Joint Strike Fighter-programma waar zonder overleg met de gewone mens wel heel veel van ons geld in is gaan zitten. Wat is nu het resultaat? Ik denk dat we nu prettiger in onze financiën zouden zitten als de regering andere beslissingen had genomen.

Vaticaanstad hoort duidelijk niet bij Europa. Dat was deze morgen ook goed te zien op TV. Daar is alles werkelijk goud wat er blinkt. Ik kan niet anders denken dan; “Multa petentibus desunt multa”. Maar ik hoop dat de nieuwe paus zal denken; “Moniti meliora sequamur”. En daar ook naar zal handelen.

De ballon reist ondertussen gewoon vrolijk verder. Ballon nummer 78 dit keer en met meer dan 10.000 keer gelezen. Het waait zacht en de wind komt uit het zuiden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten