7 april 2013

Ballon nummer 97, the good the bad and the ugly




Kom je op visite bij een leerkracht, krijg je direct een opstel  voor je kiezen.  Maar als tegenprestatie mag je wel zo’n leuke ballon oplaten.

Wat houd je bezig? Waar maak je je zorgen over? Waar zal ik beginnen? Het is niet  dat ik negatief in het leven sta, maar wel realistisch en kritisch op zaken die om mij heen gebeuren.  Een van de zaken waarover ik mij oprecht zorgen maak,  is de huidige marketingcultuur. Het respect voor mens en dier is volledig ondergeschikt geraakt aan de winst.  Er moet verkocht. Of de klant het nu nodig heeft of niet.

Zelf werk ik in de informatiebeveiliging en richt mij vooral op social engineering.  Een social engineer is een type hacker die zich toespitst op de menselijke factor.  Zijn doel is het psychologisch aanvallen van mensen waarbij hij ze aanzet tot ‘het leveren van diensten of producten waartoe zij eigenlijk niet bereid of bevoegd zijn’.  De oplettende lezer ziet direct de overeenkomsten tussen marketeers en social engineer.

De volgende vraag is natuurlijk: Wat doe je eraan?
Tegen marketeers kun je helaas weinig ondernemen. Het verkopen van een product is volkomen legaal. Ongeacht of het product slecht is en of de klant er eigenlijk niet op zit te wachten.  Social engineering is echter wel strafbaar en daarin heb ik een taak gevonden.  Vooral bedrijven moeten op deze risico’s gewezen worden. Bijvoorbeeld door het geven van lezingen draag ik daar een steentje aan bij.

En dan de ballon. Die gaat zijn eigen weg. Hij dringt zich aan niemand op.  Ik hoop dat hij gevonden word door iemand met een leuk verhaal die dat geheel belangeloos wil delen. Gewoon omdat het kan. Niet omdat iemand er grof aan verdient.

Groeten van Marcel


De ballon reist met een zwakke wind richting het oosten en het zonnetje staat te stralen. Wat een heerlijke dag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten