28 mei 2013

Ballon nummer 148, Een nieuwe bewoner in de tuin.


Vanmorgen heb ik toetsen afgenomen bij een aantal van onze leerlingen. Voor sommige van hen is het belangrijk dat de toetsen worden voorgelezen. Ondanks de stress voor deze toetsen was iedereen toch in een goede bui. Wat een beetje zon al niet kan doen.


Thuis gekomen ben ik wat in de tuin gaan scharrelen. Door alle regen groeide het mos overtollig tussen de stenen en zijn er flink wat planten gaan woekeren. Het mos heb ik weggehaald en de woekerende planten heb ik wat teruggebracht in een betere proporties. Tussen alle planten vond ik wel zeker 40 slakken. Ik heb niets tegen slakken maar voor deze groep heb ik toch maar een ander huis gezocht. Blijer was ik met deze kleine salamander die druk bezig was zich een weg door het oerwoud te banen richting mijn kleine vijver. Super enthousiast beklom hij de grootste stenen om zijn doel te bereiken.

Elk jaar verbaas ik mij er weer over hoe deze prachtige dieren de winter hebben overleefd. Ze zoeken plekken tussen het hout in de schuur, onder potten en stenen in de tuin om te overwinteren. Regelmatig vond ik een levenloze salamander als ik haardhout uit de schuur ging halen. Salamanders kunnen met gemak tien jaar oud worden en als je goed naar ze kijkt kun je zien dat ze allemaal anders zijn. De oudste in mijn vijver komt oorspronkelijk uit Uithoorn. Deze heeft eerst een tijd in een terrarium geleefd voor ze de tuin in ging. Ik heb haar malle Sander genoemd. Malle Sander zwemt nu alweer acht jaar vrolijk rond in het vijvertje. Als we ooit gaan verhuizen wil ik ze het liefst allemaal meenemen. Deze nieuwe bewoner heb ik Jorrit genoemd.


De ballon reist vandaag met een heerlijk zonnetje richting het zuidwesten en de wind is zwak met een kracht van 2 op de schaal van Beaufort. Opzoek naar mooie verhalen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten