27 mei 2013

Ballon nummer 147, straattaal en rotzooi.


Lekker in het zonnetje liep ik vandaag richting het winkelcentrum voor een boodschap. In het winkelcentrum stond een groep jeugdige jongeren.......

Leeftijden inschatten vind ik vaak erg moeilijk. Laatst zij ik U tegen een meisje van veertien die er uit zag als een vrouw van rond de dertig. Ze liep met een klein meisje aan de hand en ik dacht werkelijk dat het haar dochter was maar het bleek haar zusje te zijn.

De jongeren in deze groep waren luidruchtig en zeer aanwezig. Het gros van de winkelende mensen liep er met een grote boog omheen. Ze zagen er ook niet echt uitnodigend uit voor een gezellig gesprek.

Onderling was het overigens een dolle boel. Ze spraken een totaal eigen taal. "Hey mattie, Gijle beer, Brother en Ouwe waren de aanspreek titels. Verder sloegen ze steeds met de vuisten tegen elkaar en was er een bijzonder handenwerk te aanschouwen. Vuisten boxten tegen elkaar, handen werden ineen geslagen en vormden de meest waanzinnig mooie creaties waarbij er ook nog eens flink in de vingers werd geknipt.

Ook de kledingstijl was bijzonder te noemen. Broeken hingen op de knieën en het ondergoed van een bekende tennisser was hierdoor duidelijk zichtbaar. Twee onderbroeken waren duidelijk van een ander merk. Muchie Chutchie o.i.d. De gezelligheid werd daar in elk geval niet minder om.

De meeste leden van deze groep hadden een gratis kopje koffie gescoord bij de AH inclusief de gevulde koeken en stukje kaas. Ook waren er een aantal "matties" met blikjes drinken in de handen. Het eerste kopje koffie was leeg en werd direct het winkelcentrum ingegooid. De rest van de bekertjes en blikjes kwamen er vrij snel achteraan. Dit hoort misschien wel bij deze cultuur? Eigenlijk zou ik hier best een keer een documentaire over willen maken. Gorilla's in het winkelcentrum ga ik het dan noemen. De mist denken we er dan gewoon bij.

Het winkelende publiek keek geërgerd naar de groep maar deed dit zonder enig commentaar te leveren. Zou het mijn taak zijn om deze groep te wijzen op de gangbare omgangsnormen qua afval? Zou ik dat zomaar kunnen doen zonder mijn tanden kwijt te raken? Moet ik mij eerst verdekt opstellen en langzaam toenadering zoeken en kan ik dan gewoon Nederland praten?

Helaas moest ik verder. Thuis wacht mijn vriendin en ik zou koken. Langzaam loop ik richting de uitgang en ineens hoor ik vanuit de groep: "Hey, meester Dennis...!!". Ik kijk om en herken een leerling van zeker zes jaar geleden. "Goh, jij bent goed terecht gekomen....!!" zeg ik haar. "Is dat je meester?" vraagt de rest van de groep. "Ja, dat is een hele toffe gozer....!!"

Ik geloof dat ik bof. Mijn tanden heb ik in elk geval nog. De hele groep heeft ook netjes de blikjes en bekertjes opgeruimd en keurig in de vuilnisbak gegooid. Na een handcreatie en een box kon ik naar huis met de boodschappen. Trots op mijn oude leerling.

       
De wind is zwak en waait richting het zuidoosten. Het is een prachtige dag en ik ben zeer gelukkig. Waarom weet ik niet precies. Maar trots ben ik wel dat ik vanaf nu door deze groep word gezien als een toffe meester en ze hopelijk niet zomaar meer alles het winkelcentrum ingooien. Wie weet is die toffe gozer wel in de buurt.......!!

2 opmerkingen:

  1. Heb je verhaal met een glimlach gelezen :-D. Leuk geschreven weer!

    Het merk onderbroek dat je zag is trouwens Muchachomalo, voor 25 euro kun jij er ook een dragen:-P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet zeker dat Tristan over 6 jaar ook nog steeds zo over jou denkt!! Ik hoop alleen dat mensen anders tegen hem aan kijken dan tegen deze groep...
    We zullen zien!

    BeantwoordenVerwijderen