16 juni 2013

Ballon nummer 167, Bom vol knoppen en bom vol luis.


Ik ben gezegend met enorm groene vingers. In de achtertuin groeien en bloeien zeer bijzondere planten. Er staan tien zeldzame clematissen in de tuin. De Addisonii Texensis komt in Nederland maar zeer sporadisch voor en hij staat bij mij in de tuin vol met knoppen. Er groeien wilde orchideeën uit de Vogezen langs mijn vijverrand en ik heb varentjes tussen de turfblokken staan die alleen in de Aarekloof bij Meiringen (Zwitserland) te vinden zijn. Sommige van deze planten heb ik "geleend". Meestal noem ik dat botaniseren. Andere planten heb ik gekocht op speciale tuinbeurzen in Bingerden en in Hex in België.

Hoe dan ook, in mijn achtertuin groeit en bloeit van alles zonder problemen en zonder beestjes.
Mijn voortuintje is een heel ander verhaal. Wellicht door de bijna herfstachtige wind van de afgelopen dagen of door het uitblijven van de lente en de zomerse temperatuur zitten mijn rozen onder de luizen.


Honderden knoppen worden totaal leeggegeten en geen enkel biologisch middel schijnt te werken. Onder de rozen staat Lavendel. De Lavendel houdt de luizen op een afstand. Alleen deze Lavendel weet dat nog niet.



Mijn schoonmoeder kwam met een mogelijke oplossing. Knoflook koken en dan het kookwater over de rozen sprayen. Ik hoef denk ik niet uit te leggen hoe het hier in huis ruikt...!! Ik ben het in elk geval niet...!! Nu maar hopen dat het werkt.


De ballon reist met een inmiddels zwakke wind richting het noorden. Ik hoop dat de luizen hem zullen volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten