28 juni 2013

Ballon nummer 179, Gevangen in en door de tijd.


Van mijn vriendin Danielle / tevens oud medestudent van de PABO, kreeg ik een prachtig verhaal voor de ballon.


Aus den Traumen der Frühling wird im Herbst Marmelade gemacht.
(Uit de dromen van de lente wordt in de herfst jam gemaakt.)
Peter Bamm 1897-1975 Duits acteur


“Tijd” is een rekbaar en veel gebruikt begrip.
“Ik heb geen tijd”, “het duurt nu al een hele tijd”, het kost me teveel tijd”, “het is nu de juiste tijd”, “het wordt tijd dat…”
Ook in spreekwoorden en gezegden komt het begrip “tijd” veel  voor. Denk aan “de tand des tijds”, “de tijd baart rozen”, “hij zit in tijdnood”, “overal zijn klokken, maar nergens is tijd”, “tijd heelt alle wonden”, “komt tijd, komt raad”.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar “met passen en meten wordt veel tijd versleten” dus ik zal “to-the point” komen.

Iedereen maakt in zijn/haar leven dingen mee die je vormen. Het meest direct leer je van gebeurtenissen die je persoonlijk raken. Als kind leer je vaak onbewust. Hoe ouder je wordt hoe bewuster je leert. Je maakt bewuste keuzes en leert gaandeweg of dit de juiste waren.
Ik heb gemerkt dat ik, naarmate ik ouder word, ook veel leer van dingen om mij heen die mij niet persoonlijk raken. Waar ik op een afstand naar kan kijken.
 In mijn vak als leerkracht op een SBO school bijvoorbeeld,  leer ik ontzettend veel door naar de kinderen te kijken. Wat doen zij? Wat zeggen zij? Waarom doen zij dat? Door naar hen te kijken leer ik over mezelf. Leer ik wat het effect van mijn daden en woorden is op het gedrag van de kinderen. In dure trainingen wordt dat vaak aangeduid als “leren van leerkrachtengedrag”.
Niet alleen de kinderen in mijn klas leren mij dingen zonder dat ze het weten. Ook de mensen om mij heen. Een geliefde die erg ziek is en lang geleden heeft nagedacht over welke (levensrekkende) behandelingen zij wel en ook niet wil hebben.  Een vriendin die al haar energie steekt in haar bijzondere kind en daardoor haar relatie verwaarloosd. Een vriend die altijd maar bezig is en niet voldoende tijd maakt om zelf tot rust te komen. Een familielid dat de wereld over reist, van alles ziet, maar zichzelf niet.
Ik kijk naar deze mensen, luister naar ze denk er van alles en nog wat van én leer er van. Ik leer wat ík niet wil voor mijzelf. Maar put ook kracht en doorzettingsvermogen uit wat ik zie aan die anderen. Zonder een oordeel te vormen over die persoon en zijn/haar daden, haal ik informatie en kennis uit zijn/haar ervaringen en integreer ik dat in mijn leven.
Vaak is dat voor mij een onbewust proces. Soms, zoals nu een heel bewust.
Geen idee wat de reden is dat Dennis van de week in zijn Ballon-blog schreef dat hij niet meer iedere dag een ballon op wil laten. Misschien is heeft het te maken met “tijd” misschien met “ervaringen”.  En zonder daarover een oordeel te vellen denk ik dat het zo jammer is als mensen een mooie droom, een goed en liefdevol initiatief moeten laten varen. 

Ik vind de wereld om mij heen ook vaak hard en meedogenloos.  Ik mis echter de “tijd” om grote projecten op te pakken om hier iets aan te doen. Dennis maakte die tijd wel. Ik keek er naar, iedere dag. Leerde ervan. Soms iets meer, soms iets minder. Maar iedere dag bij het lezen van zijn blog verbaasde ik me over zijn doorzettingsvermogen. Wat een rare snuiter J en wat een kracht om dat iedere dag te doen! Daar heb ik respect voor én leer ik van.


Ik heb vandaag aan Dennis gevraagd een ballon op te laten uit mijn naam, met mijn verhaal. Of hij dat doet is geheel zijn beslissing. Als hij dat doet lezen de volgers van zijn blog mijn verhaal en leren daarvan hopelijk dat wij, met een beetje van onze tijd, hem kunnen helpen zijn droom voort te zetten! En misschien heb ik dan met het beetje van mijn tijd geleerd dat “tijd” pas vruchtbaar is als je ‘m bewust gebruikt. 


Lieve Danielle, Hartelijk dank voor je mooie verhaal. Ik ben groot voorstander van het voorzetten van dromen. Onze katten hebben tijd genoeg. Die rekken zich nog eens uit en denken hoogstens dat het toch wel goed komt met het eten en een schone bak....!!

De ballon reist vandaag met een matige wind richting het noorden. Op zoek naar meer van dit soort bijzondere verhalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten