19 augustus 2013

Ballon nummer 231, Facebook en vrienden.


Op Facebook lees ik net; P. van der A. heeft onlangs 194 vrienden toegevoegd. Staan hier bekenden tussen?

Ehh, vast wel..!! En nu? Wat wordt er nu van mij verwacht? Moet ik die bekenden nu ook toevoegen? En met welk doel? Wat een rijkdom....!! Zoveel echte vrienden heb ik nog nooit gehad...!!

Ik word nu al gek van al die spelletjes verzoeken en als ik Facebook opstart dan beginnen er gelijk twintig mensen tegen mij te praten en weet ik niet meer welk antwoord op welke vraag bij welk vakje hoort. En dan ook nog al die geluidjes. Nee, ik denk dat ik hier niet geschikt voor ben.

Ik ken leerlingen van tien jaar oud oud die meer dan 400 vrienden op Facebook hebben. Ze chatten de hele dag door met al die "vrienden". Ze reageren op alle berichtjes en vinden alles ook gelijk leuk. Ik las laatst dat de opa van een jeugdlid was overleden. 27 mensen vonden dat bericht leuk....??

Vrienden hebben is fijn. Zelf ben ik dol op mijn vrienden. Vrienden maken is vaak niet zo moeilijk maar ze houden is een heel ander verhaal. Ik heb een handje vol beste vrienden. Vrienden die ik niet zou willen of kunnen missen. Dan heb ik ook nog de nodige vrienden die ik graag om mij heen heb op verschillende momenten. Er zijn vrienden die ik soms een jaar niet zie maar als we elkaar dan weer zien is het net of we elkaar gisteren voor het laatst hebben gezien. Je zoekt elkaar op als je daar behoefte aan hebt en het is altijd goed.

Wat mij betreft is Facebook handig om snel, veel mensen ergens van op de hoogte te stellen. Zo heb ik een grote groep "vrienden" (Ik noem ze liever kennissen.) ondergebracht onder het kopje goochelaars. Met één druk op de knop verstuur ik bijvoorbeeld de aankondiging voor een congres, een jeugdweekend, een clubavond etc. naar al deze mensen. Allemaal in één keer. Ideaal....!!

De mensen die ik op Facebook heb, ken ik ook allemaal persoonlijk. Ik heb ze gezien en gesproken. Niet allemaal vrienden maar wel allemaal bekenden....!! Zo blijft het mijns inziens veilig en overzichtelijk. Mijn echte vrienden spreek ik persoonlijk als we samen zijn, of via de telefoon of via watsapp ;).


De ballon reist vandaag richting het oosten met een zwakke wind. Wederom opzoek naar bijzondere en persoonlijke verhalen. Verhalen van vinders waar wellicht ook een hechte vriendschap uit kan ontstaan. Dat hoeven er geen 365 te zijn. één hechte vriendschap is al enorm waardevol.

Taran is vandaag bevriend geraakt met mijn schooltas....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten