16 november 2013

Ballon nummer 319, Wat een contrast tijdens de intocht en in het winkelcentrum.



De goede Sint is aangekomen. Dit heugelijke feit werd ons al maanden geleden aangekondigd en was ook duidelijk te zien in alle supermarkten, speelgoedwinkels en in alle speelgoed reclamespotjes die vanaf juli al op tv te zien waren. Gelukkig had hij gewoon nog alle Pieten (zoals we ze kennen) bij zich. Even was ik bang dat deze pieten inmiddels geel, groen, paars of wit zouden zijn door alle ophef over de huidige kleur en vorm van onze Pieten. De regering had toch zomaar kunnen zwichten voor de bezwaren ingediend door Verene Shepherd van de VN. Dat de staf weer eens zoek was, was ook geen verrassing. Misschien moeten ze die volgend jaar maar gewoon even in bewaring geven bij een Piet die deze verantwoording wel aan kan.  

Zelf herinner ik mij de intochten van lang geleden nog goed. De Sint had toen een hoofdpiet en die heette Piet Reumer. Daarna kwam Bram als Sint en elk jaar zat ik trouw voor de televisie naar de intocht te kijken en wat was dit telkens weer een groot feest. Spannende verhaallijnen en een waanzinnig goede en vooral deftige Sint. Een Sint waar je respect voor had. Een Sint die oog had voor alles en iedereen en daar ook zeer goed op kon inspelen. Aart Staartjes als verslaggever die je door zijn verslaglegging op het puntje van je stoel kon laten zitten.

Deze huidige Sint wuift als een jonge hond maar roept dingen die mijns inziens niet passen bij een goedheiligman. Maar goed, de tijden veranderen en ik zal mij hier wellicht bij neer moeten leggen. Nog even en Ali B neemt zijn taak misschien wel over. Een gekleurde Sint en witte Pieten. Ik weet inmiddels wel dat dit het laatste jaar is dat ik mij voor de televisie vestig en vol spanning wacht op wat gaat komen. De huidige verslaggever (Jeroen Kramer) leek wel te diep in het glaasje te hebben gekeken en kon amper uit zijn woorden komen. Mevrouw Diewertje Blok is ook al niet te volgen. De Sint had totaal geen ontzag voor de burgemeester van Groningen die hem daar toch vrolijk en in vol ornaat stond op te wachten.

De tv heb ik uitgezet en ik ben naar het winkelcentrum gegaan. Ik hoopte dat daar de intocht beter zou zijn. Helaas. De Sint was hier alweer vertrokken. Er liepen nog wel wat Pietjes rond die pepernoten stonden uit te delen maar wat vooral opviel waren de verkopers van koekjes voor de slachtoffers op de Filippijnen.



Waarom zouden Nederlanders koekjes kopen als ze gratis pepernoten kunnen krijgen?
Om de Pieten heen stonden hele groepen mensen voor de gratis pepernoten. Bij de chocoladewinkel stonden rijen mensen om sinterklaaschocolade in te slaan. Maar slechts een handje vol mensen kocht een zakje koekjes bij deze hulporganisatie. Wat een contrast.


  Zelfs de grootste chocoladesinterklaas was direct verkocht.


Kan iemand mij vertellen waar dit feest over gaat. Moet de Sint niet geven aan degene die het werkelijk nodig hebben? Laten we de cadeautjes geven aan de mensen die dat echt nodig hebben. Hebben onze kinderen niet al speelgoed genoeg? Ik heb ooit een leerling horen zeggen; "Sinterklaas vindt mij niet aardig want ...... heeft meer cadeau's gekregen dan ik" ..... had hele rijke ouders en deze leerling niet. Leg het dan als leerkracht maar eens uit....!! 

De wind waait door de bomen en richting het noordwesten. De ballon is opzoek naar bijzondere verhalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten