22 december 2013

Ballon nummer 356, Nog negen te gaan.


De man op de foto heet Warwick Davis. Hij speelt in de film: "Willow" de hoofdrol. De film is super en een echte aanrader om te bekijken. Ik heb zelfs mijn eigen uil naar dit personage vernoemd.

Warwick Davis lijdt aan de groeistoornis Achondroplasie. Ook wel dwerggroei genoemd. In het verleden hadden veel edellieden een "dwerg"als nar of gezelschap. Zo had koningin Maria Theresia van Spanje zelfs een zestal van dit soort kleine mensen als gezelschap. Het is bijna kerst en de kerstfilms vliegen je om de oren. Het viel mij op, dat in deze films, de Kerstman veel meer dan zes kleine mensen in dienst heeft. Hij noemt ze alleen kerst elfen. Het zijn er honderden. Ik geloof zelfs dat er net zo veel elfen zijn voor de Kerstman als dat er zwartepieten zijn voor Sinterklaas. Hier ontstaan alleen geen discussies over in de politiek. Dit mag gewoon. Pygmeeën zijn ook klein maar worden niet door de Kerstman gebruikt als hulpje. Ik neem aan dat dit te maken heeft met de periode in het jaar en de daarbij horende kou.

   
Misschien zouden ze het wel leuk vinden om te doen maar ik zie ze toch niet zo snel over de daken wandelen om via de schoorsteen sokken te vullen en cadeaus onder de kerstboom te leggen. Het liefst zou ik nu persoonlijk daar cadeaus willen brengen en er ook gelijk lekker willen overwinteren.

Zelf vier ik geen kerst. Geen kerstboom. Een echte boom hoort niet in een huis. Waarom zouden we vrede wensen maar ondertussen wel een gezonde jonge boom omhakken voor versiering? Een kunstboom gaat al helemaal nergens over. Ik geloof ook niet in kerstkaarten. Ik ken mensen die de mooiste kaarten boven aan het lint hangen. De namen noteren van wie ze een kaart hebben gekregen en dan ook alleen deze mensen een kaart terug sturen. Ik ken mensen die alleen maar een naam zetten onder een gedrukte tekst op het kaartje of zelfs etiketten plakken op de kaart met daarop alleen hun naam. één grote commerciële bende. Laten we elkaar gewoon lekker door het jaar heen eens opbellen of een leuk bericht sturen. Wensen we elkaar niet alle dagen in het jaar een fijne dag en alle geluk van de wereld? En waar is de crisis gebleven rond de kerst? Ik zie mensen winkelwagen volladen met zoveel eten dat je daar een heel weeshuis mee kan voeden. Kun je ook niet gezellig en lekker eten met elkaar door het hele jaar heen?

Het waait en regent hard. De ballon wappert alle kanten op. Nog negen ballonnen te gaan. Ik ben benieuwd naar de verhalen van vinders. Ondertussen genieten wij van vrienden, familie, onze katten en een lekker haardvuur. Dat kan wat ons betreft alle dagen in het jaar.

1 opmerking:

  1. En toch wens ik je fijne feestdagen toe, hoe ze je ook wel of niet viert...
    Als het je maar gelukkig maakt!

    BeantwoordenVerwijderen