1 januari 2014

Ballon nummer 366, De laatste ballon is aan zijn reis begonnen.



Ik heb net mijn laatste ballon opgelaten. Met een zwakke windkracht is hij richting het noordwesten vertrokken. Het oplaten van deze ballon gaf een vreemd gevoel. Ik ben er zelfs een beetje verdrietig van. Geheel 2013 heb ik elke dag een ballon opgelaten in de hoop dat de vinders van mijn ballonnen een verhaal met mij zouden willen delen. Verhalen, ervaringen van vinders wilde ik verzamelen en delen met de wereld in de hoop dat deze verhalen inzicht zouden bieden. Wellicht erkenning, herkenning, begrip, ontzag, respect en misschien wel een lach op je gezicht.

Bijzondere verhalen zijn er zeker gedeeld. Niet alleen door vinders maar ook door de mensen die een ballon hebben opgelaten hier bij mij thuis. Op een aantal verhalen zijn ook hele fijne reacties gekomen. Zelf had ik toen ik aan het project begon wel wat meer verhalen verwacht. Sommige mensen schreven alleen dat ze de ballon hadden gevonden maar wilde geen verhaal delen. Veel ballonnen zijn wellicht ook nog helemaal niet gevonden. Ik ga er dan ook vanuit dat er nog verhalen zullen komen. Er zijn ook vinders die per mail hebben beloofd dat ze nog een verhaal zullen delen. Zodra ik deze heb gekregen zal ik ze natuurlijk direct op mijn blog plaatsen.


De ballon is dit jaar ruim 30.000 keer gelezen. Er waren lezers over de hele wereld. Vol verbazing heb ik gezien dat er volgers waren in Rusland, Amerika, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Canada, Engeland, Italië, Australië, Taiwan, China en nog veel meer verre oorden. De ballon is op de radio geweest en zelfs op tv. Een goede vriend heeft een lied geschreven over de ballon en er zijn nieuwe vriendschappen ontstaan.

Ondanks al deze leuke ervaringen waren er ook minder plezierige ervaringen. Halverwege het jaar wilde ik zelfs even helemaal stoppen met de ballon.

Als ik geen verhalen van vinders had of verhalen van mensen die een ballon wilde komen oplaten, deelde ik mijn eigen verhalen en belevenissen. Zo schreef ik bijvoorbeeld over mijn ziekenhuisbezoeken en over mijn werk. Ik schreef dat er leerlingen aan de deur waren geweest om mij tekeningen of een zelfgebakken taart te brengen toen ik ziek thuis was. Namen heb ik nooit genoemd en in mijn berichten heb ik nooit negatief over mijn werk gesproken. Toch werd ik door mijn leidinggevende gesommeerd om alle berichten over school van mijn blog te verwijderen en mocht ik nooit meer iets over mijn werk schrijven. Ik vond het verschrikkelijk om te ervaren dat iemand anders instaat was mij te dwingen mijn eigen project aan te passen en mij feitelijk kon beperken in mijn creativiteit. Ik heb een keer geschreven dat ik door de ARBO arts instaat werd gesteld om weer 20% te gaan werken (met opbouw naar meer uren) en dat ik hier zo enorm blij mee was. Toen ik de volgende dag op school aankwam kreeg ik de wind van voren. Mijn re-integratieplan ging niemand wat aan. Ook ouders van leerlingen zouden mijn blog kunnen lezen en de hoeveelheid tijd dat ik zou kunnen werken was iets tussen mij en mijn werkgever. Achteraf begrijp ik dat ze hele andere plannen hadden met mij en mijn contract.

Dan had ik tussendoor ook nog de nodige milieuactivisten die mijn mailbox overspoelden met foto's van zielige of dode dieren en verontreinigde zeeën en stranden waar mijn ballonnen mede oorzaak van zouden zijn.  

Een goede vriendin van mij (Manon) heeft mij gemotiveerd om de ballon toch door te zetten en daar ben ik haar erg dankbaar voor.

Het is vandaag 1 januari 2014. Vanaf vandaag zit ik zonder baan en laat mijn gezondheid nog te wensen over. Gelukkig wordt daar hard aan gewerkt. Er volgen nog wat onderzoeken en een operatie waarna ik hopelijk snel weer instaat zal zijn een leuke baan te zoeken. 2014 wordt gewoon mijn jaar.


Al is 2013 anders verlopen dan dat ik mij had voorgesteld, ben ik toch blij en dankbaar voor veel gebeurtenissen. Ik heb een lieve vriendin, fijne familie en heel veel bijzondere vrienden om mij heen. We hebben een leuke nieuwe kat gekregen en ik heb mijn eigen vereniging opgezet. De ballon was een bijzonder project en ik ben blij dat ik dit ben gestart.

Ik wens iedereen een waanzinnig, mooi, liefdevol, gezond, magisch en leerzaam 2014.
Bedankt voor het volgen van de Ballon.  



Wil je zelf toch nog een verhaal delen mail dan gerust naar dennis@tovenaarsleerling.com
Lieve groetjes van Dennis      

1 opmerking:

  1. Echt schandalig dat jullie dit gewoon de natuur in sturen, dieren verstikken erin, het komt in ons water, al jaren bekend en nog doen mensen dit! Bewust worden mensen !

    BeantwoordenVerwijderen