5 januari 2013

Ballon 5: Een grauwe dag

Hoofddorp is vochtig, grijs en grauw. Dat komt een beetje overeen met hoe ik mij voel vandaag. Ik had gisteren een moeilijk gesprek met zeer goede vrienden die heel anders tegen dingen aankijken dan ik. Dat is op zichzelf natuurlijk niet zo erg maar kan dat wel pijn doen. Gisteren hebben de helft minder mensen de blog bekeken dan eergisteren. Loopt het bezoekers aantal terug omdat er nog geen verhalen zijn gemaild? Als mensen alleen iets lezen over de windrichting en windkracht is dat natuurlijk ook niet echt heel boeiend.
  • Zijn de vorige kaartjes wel gevonden?
  • Moet ik meerdere ballonnen oplaten om grotere kans op succes te hebben?
  • Is het een leuk idee om de mensen die ballonnen oplaten ook een ervaring / verhaal te laten delen?
  • Is het de vinders wel duidelijk wat ik van ze vraag?
  • Moet ik toch eerst zelf een voorbeeld geven van iets wat mij lange tijd echt heeft beziggehouden en nog bezighoudt?
  • Weten de lezers van mijn blog ook dat ze mogen reageren op de stukjes?
  • Hoe geef ik dit project meer bekendheid en zorg ik ervoor dat het gaat leven?
Op advies van een goede vriendin heb ik dus zelf nog niets gedeeld van wat mij nou bezighoudt. Volgens haar zou ik dan teveel mijn eigen stempel op het project drukken en het is juist de bedoeling dat het uit de vinders zelf komt. Toch denk ik bijna zeker te weten dat elk mens andere zaken bezighoudt. Zeker door het gesprek van gisteren is het mij duidelijk dat een ieder, hoe goed je elkaar ook denkt te kennen, compleet anders over dingen kan denken. Een paar jaar geleden las ik een stukje in de krant. Dit stukje houdt mij steeds rond de feestdagen weer bezig. Twee jongens van rond de twintig reden op een scooter over een landweggetje. Ze passeerden een dame in een rolstoel die haar hondje aan het uitlaten was. Ze blokkeerden daarna de weg en duwde de dame in een greppel. Vervolgens hebben ze, voor haar ogen, het hondje opgehangen in een boom. Toen zijn ze weggereden en hebben de dame in de greppel laten liggen.
  • Hoe lang heeft die dame in de greppel gelegen voordat er hulp kwam?
  • Hoe wanhopig en machteloos heeft deze dame zich gevoeld? (volgens mij heb ik in deze vraag al wel een oordeel gegeven. Maar het is dan ook iets wat mij bezighoudt en waar ik natuurlijk ook mijn eigen ideeën over heb.)
  • Wat denkt deze dame als ze ziet wat deze jongens met haar hondje doen zonder dat ze er zelf ook maar iets aan kan doen om het tegen te gaan.
  • Er komt uiteindelijk iemand langs die deze dame gaat helpen. Wat dacht deze persoon toen hij of zij deze dame zo aantrof?
  • De jongens reden op de scooter weg. Hoe voelden zij zich op dat moment?
  • Als ze dan ’s avonds aan tafel zitten om te eten, vertellen zij dan thuis wat ze hebben gedaan die dag?
  • Of als ze ’s nachts misschien wel naast hun vriendin liggen, nemen ze dan gezellig de dag even door?
  • Staan ze de volgende dag op met een prettig gevoel en bedenken ze dan wat ze die dag eens voor leuks zullen gaan doen?
  • Sturen deze jongens rond de feestdagen hun naasten een kerstkaart met daarin de wens: fijne feestdagen en een geweldig Nieuwjaar?
  • Proosten zij om twaalf uur op een nog leuker jaar en waar proost op het zelfde moment die dame op?
  • Hoelang duurt het voordat deze dame geen angst meer voelt bij het horen van een scooter?
  • Hoe vaak denkt zij terug aan deze jongens en hoe vaak denken deze jongens terug aan haar?
Ik heb ballon nummer vijf vandaag zelf opgelaten met de hoop dat zowel de jongens als de dame ooit mijn blog bericht zullen lezen. Dat de dame dan weet dan dat er nog steeds mensen zijn die aan haar denken ook al kent ze die niet. Misschien dat deze jongens,door het lezen van de vragen die mij bezighouden, aan het denken worden gezet en hier iets positiefs mee zullen doen.
Als ik de mooi gekleurde ballon zo door de grijze lucht zie opstijgen bedenk ik mij dat er ook hele fijne dingen zijn die mij bezighouden. Die deel ik een volgende keer. Nog 360 ballonnen te gaan en er worden er vast wel een paar gevonden binnenkort.De wind komt uit het westen en is zwak tot matig met een kracht van 3 op de schaal van Beaufort.

Click "Meer lezen" for the English translation

*

Hoofddorp is damp, dreary, and grey, which kind of resembles how I feel today. I had a conversation yesterday with very good friends of mine, and it came down to the fact that we perceive things very differently. In itself this isn't that bad, but it does hurt.
Yesterday, only half of the people viewed the blog compared to the day before. I wonder whether there is a decrease because I haven’t received any replies yet. Naturally, the direction and the force of the wind aren't that interesting to read about.
  • Have the previous cards been found?
  • Do I have to let up multiple balloons to have a greater change that it will be found?
  • Would it me nice for people who let up a balloon to let them share their story or an experience?
  • Is it clear to the finders what I expect of them?
  • Do I have to give an example of what has occupied me for a long time (and which still occupies me today)?
  • Do the readers of this blog know they’re allowed to respond to what I write?
  • How do I get more publicity for this project and make it appealing for people to follow? 
A good friend advised me not to share my own thoughts or worries too much. She thought I would influence the finders too much to think into my format and then they wouldn't be able to really share their story. But I am certain that everyone’s worries are unique and that they are occupied with different things. The conversation yesterday showed me that – even though you thing you know each other – you can still think about things very differently.
A couple of years ago, I read an article in the newspaper. It comes to mind every year around the Christmas holidays. Two young men, some twenty years old, drove on a scooter on a small, unfrequented road. They passed a woman who was walking a dog. The woman was in a wheelchair The young men blocked the road and pushed the woman in the ditch along the road. Then they hanged her little dog, in a tree, right in front of her eyes. They left on their scooters and left the woman in the ditch.
  • How long has the woman lain there before someone came to help her?
  • How powerless she must have felt and how desperate? (This isn't really a question, as I can imagine the answer. But I do wonder about it even though I have my own opinion about it.)
  • What must this woman have thought when she saw what these men did to her dog without being able to do anything to stop them?
  • Some person must have found her. What did this person think when he saw the woman like this?
  • The men drove away on their scooters. What did they feel at that moment?
  • When these men came home that evening and sat down for dinner, did they tell about what they really had done that day?
  • Or maybe, when they lie next to their girlfriends at night, would they tell them what had happened that day as if it were any other day?
  • Would these men rise the next day with a good feeling and think about their nice plans for the upcoming day?
  • Would these men send Christmas cards to their loved ones with “Merry Christmas and a wonderful New Year”?
  • On New Year’s Eve, would they toast to an even better year, and what would the woman at the same time toast to?
  • How long did it take before this woman was no longer frightened at the sound of scooters?
  • How many times does she think about the men, and how many times do they think about her?
I let up balloon 5 today on my own, and I hope that the woman and even these men someday read my blog. I hope that the woman will know that there are people who still think about her, even though she doesn't know these people. Maybe the men will, by virtue of my questions, think about what they've done and do something positive with it.
When I see these beautifully coloured balloon floating through the air, I also think about the nice things I encounter every day. Next time, I will tell you some more about that. I still have 360 balloons to go, and I'm sure some cards will be found soon.
The direction of the wind is west and very moderate, it’s a light to a gently breeze of 3 on the Beaufort scale.

4 opmerkingen:

  1. Lieve Dennis,
    Om hier te reageren moet je een Google account hebben, dat heeft niet iedereen.
    Mensen voelen vaak schroom, schaamte om te vertellen wat ze bezighoudt. Om een ballon te vinden waar dat op gevraagd wordt, zal ongetwijfeld verschillende reacties oproepen. Iedereen is anders. Geef het te tijd, je kunt dingen niet afdwingen. Waarschijnlijk ligt jouw verwachting een beetje te hoog.
    Dat jij zelf niet mag delen wat je bezighoudt is natuurlijk niet waar, maar is niet de intentie van jouw idee. Dan is het verstandiger om het concept aan te passen.
    En waarom lieve schat is het pijnlijk als mensen anders tegen dingen aan kijken dan jij ? Dat zegt toch niks over jou ? Alleen maar over anderen. Wat je daarmee doet is aan jou, maar hoeft geen pijn te doen. Dan om zo lang bezig gehouden te worden door dingen uit het verleden, neemt heel veel ruimte in beslag in je hoofd en kan niet veranderd worden. Ruimte die je beter kan gebruiken om van de dingen te genieten die in het heden plaatsvinden.
    Kus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Dennis,

    Zoals je weet, begrijp ik jou heel goed.
    Wat jij beschrijft in je verhaal dat vrienden anders tegen dingen aankijken of andere gedachtes en percepties hebben, wat je niet had verwacht. Dat herken ik heel goed, ik voel me dan altijd een beetje alleen. Ik weet natuurlijk niet waar het allemaal overging, maar ik denk dat ik wel een beeld kan vormen. Ik zelf probeer(de) altijd mensen om heen te verzamelen waar ik me goed bij voel, waarvan ik dan automatisch uitga dat onze mening etc, overeenkomt. Vaak pakt het toch anders uit en is de teleurstelling groot, ik hou nog net zo veel van ze, maar voel me toch niet gesteund in naar mijn menig positieve ideen en gedachtes.

    Alsnog blijf ik bij mijn mening en lig dan vaak snachts na te denken waarom anderen op die gedachtes komen, en ik probeer dan een excuus voor ze te vinden. Zodat ik me het niet zo hoef aan te trekken. Ook probeer ik een manier te vinden om hun inzichten te veranderen. Maar het is toch een ieder zijn leven.

    Als ik een ballon van jou zou vinden, zou ik geantwoord hebben: Mijn gedachtes over de Wereld van vandaag.

    De wereld is koud en in een diepe slaap van illusie
    het is tegenwoordig niet alleen het cliche dat mensen verwaarloosd worden daar hun blinde trek in materie.

    Maar ook hoe mensen word geleerd door hollywood (media) nieuws en ingeslapen politieke leiders te denken en te handelen.

    We geven een stukje van onze wil en intellect weg aan een "empatie ontbrekende" elite hiearchie die hier op aarde heerst. We laten voor ons denken. Hierdoor krijgen mensen het idee dat "kleine machteloose ik" geen kracht heeft of input om deze wereld te veranderen of te verbeteren. En als je de TV aanzet is geweld en oorlog en elkaar disrespecteren de normaalste zaak van de wereld.

    Ik merk ook dat alles op angst is gebaseerd,
    doormiddel van angst stoppen mensen met ontwikkelen en elkaar te vertrouwen en nemen ze genoegen met hoe de wereld op dat moment is.

    Denk maar eens aan oorlogen op tv, de leugen van Al gore en zijn vriendjes dat de aarde op warmt door onze Co2 uitstoot en straks alles kapot gaat. Dat de olie straks op is, de staatskas word gespekt voor miljarden, omdat wereld banken hun uitstaande leningen in eens terug willen. Dat er voedsel tekorten aankomen.. Be afraid be very afraid, allemaal lastering om je van je zuivere gedachte patroon of te rammen. ANGST!!!

    Maar we moeten niet vergeten dat wat ze ook met ons van plan zijn. Wij laten het gebeuren (uit angst omdat je denkt of geleerd is dat jou kleine ik machteloos is en geen invloed heeft) wij staan ervoor.
    Daar word ik vaak verdrietig van.

    Mensen zijn prachtige wezens met een heele mooie toekomst voor ons, het is aan ons wanneer het tij keerd, je hoeft iniedergeval niet te wachten opje politieke partij, of op Olie jagende Obama die nog steeds verantwoordelijk is voor oorlogen terwijl die slappuh een wereldvrede prijs heeft gewonnen. :(

    De mensen in het westen denken dat oorlog nodig is. Als je ziet hoe de arabische wereld belachelijk word gemaakt en wij worden geleerd bang te zijn voor de (net alsof terrorristen)moslim mensen, zodat we de bommen die daar vallen goed keuren. Ik weet zeker dat als je zelf gaat kijken in die landen dat het super lieve mensen zijn. Hier in het westen zitten net zoveel klootzakken als in de arabische wereld.

    Maarja wat kan kleine machteloose ik daar nou aandoen, en dat is de denkt fout die mensen maken.

    Ik ben meschien een idealist, maar uit de praktijk blijkt dat we er op deze manier niet komen. Er moet een cultuur langzaam onstaan waarin we zelf verantwoordelijkheid nemen en samen sterk staan en elkaars geloof of etnische afkomst respecteren, en niet naar ingefluisterde gierige wereld leiders luisteren. En als je het mij vraagt we hebben het nog nooit geprobeerd. Dus waarom zou het niet kunnen?

    Beste ballon ik kan nog heel lang door schrijven maar laat het hierbij! Hoop dat de mensen me begrijpen..

    Knuffels

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aha, nu weet ik hoe ik kan reageren.Met andere accounts lukte het niet.
    ik denk Dennis, dat jij ongeduldig bent, heel herkenbaar trouwens als je ergens met passie voor gaat.
    En J. is mijns inziens ietwat somberig, ook heel herkenbaar trouwens.
    Maar de verandering is al gaande hoor. Ik zie het steeds meer om me heen.
    vooral sinds ikzelf aan die verandering mee doe.
    mijn slogan/ motto luidt: ER IS OVERAL (EEN) TIJD VOOR.
    en zo is het maar net.
    alles verloopt volgens plan en het gaat zoals het gaat.
    Mijn affirmatie voor de komende maand:
    Alle mensen op aarde hebben aandacht voor elkaar, ze nemen de tijd om belangstelling voor elkaar te tonen en er voor elkaar te zijn.
    en om het in de praktijk te brengen: Hoe gaat het nu met je gezondheid en hoe is het met Myrte?
    Een dikke kus uit Wassenaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. (ik wil geen welles of nietes discussie hier aangaan, maar wat ik hierboven lees van anoniem ontkracht werkelijk alles wat ik beschrijf, van het feit dat mensen hun ogen moeten openen,)

      Beste Anoniem,

      ik wou graag even reaageren op je stukje tekst.

      Je noemt mij denkwijze somber:
      Dat is niet somber, ik ben niet somber, dat noem je realistisch kijken (de waarheid zoeken).
      De wereld is somber.

      Ik vind het juist positief als je de wereld werkelijk wilt zien voor wat het is!!
      (ontwaken is niet alleen spiritueel, maar juist heel rationeel, wat gebeurd er om mij heen???)

      Er is op internet zo veel informatie te vinden over hoe de wereld er werkelijk voor staat,
      (doe je eigen zoektocht zolang internet nog niet gecensoreerd is zoals het nieuws op tv)

      ik stel voor dat je die informatie eerst tot je neemt voordat je uit je comfort positie een oordeel uitspreekt. Ik gaf al aan dat als je informatie opneemt van lokale media nieuws en politiek gezwamel je een zeer verkeerd beeld hebt van de werkelijkheid. (van wat er in die landen speelt bv)

      Je moet je eigen onderzoek doen om aan informatie te komen om een realistisch beeld te krijgen. Vergeet ook niet dat je in een van de rijkste landen (voor nu nog) ter wereld leeft.
      Waar het zo gemakkelijk is om die dingen te roepen.
      Op dit moment lijden miljoenen mensen aan honger en sterfte, en leven in zeer grote angst voor overheden die oorlog met elkaar voeren.
      Er worden zo'n 2miljoen kinderen per jaar verhandelt voor de sex industrie, en het is de snelst groeiende zwarte markt die er is!

      beste anoniem ik bewonder je vrolijkheid en welgesteldheid, en wellicht je interesse in anderen, heel erg mooi!! Fijn zelfs.

      Maar kijk verder dan je eigen kringetje , en ja waarschijnlijk word je misselijk als je al die vreselijke dingen leest hoort en ziet.

      Maar moeten we onze ogen dan maar sluiten.

      Dan zijn we precies bezig zoals ik al beschreef,
      naief: kleine ik heeft geen macht!

      ER IS OVERAL (EEN) TIJD VOOR , zeg dat maar tegen de mensen die niks te eten hebben!

      ALLES VERLOOPT VOLGENS PLAN??? Mag ik een kopie van dat plan?? Ik ken het niet volgens mij gaat juist helemaal mis!! En is er boven heel veel verdriet..

      Sorry voor mijn grote mond! Hoop dat mensen dit oprecht kunnen begrijpen. Maar in princiepe willen anoniem en ik allebei hetzelfde "LIEFDE!! voor iedereen"

      Maar de tijd van je ogen sluiten is nu echt voorbij, er komt een dag en dan word er op onze deur geklopt. Maar dan is er niemand meer om voor ons op te komen.

      Dit gaat echt gebeuren, welvaart gaat verdwijnen, nogmaals, neem het niet van mij aan, maar doe je eigen onderzoek.

      Ik ben al bijna 10 jaar hiermee bezig en ontdek iedere dag weer andere gruwelheden en bewijzen hiervoor.

      En bijna iedereen waar ik mee praat over deze onderwerpen lachen me in mijn gezicht uit of ze maken me belachelijk.

      Waarom om dat ze het naar hun mening goed hebben gebrek aan informatie hebben, en als een geprogrameerde ingeslapen robot leven, en het zal ze een worst zijn hoe het met ander ervoor staat: IKu Iku Iku Ik.

      Its al about ME! ME ME ME ME ME!!

      ps. Door alles wat zich op dit moment in het westen afspeelt is er inderdaad een anarchy opkomend, heel langzaam mondjesmaat, weet je waarom om dat het langzaam maar zeker nu ons treft :(

      Wil nog 1 ding kwijt niks in mijn tekst is negatief of zo bedoeld. Ik wil er weer op hammeren dat de werkelijkheid nou eenmaal negatief is. Ik wil graag mensen dit duidelijk maken, ookal neemt bijna iedereen je dit kwalijk.

      En lieve Anoniem ik begrijp je positieve inzet "volgens plan" en ik waardeer ook je positivietijd.

      Maar die NEW AGE QUOTES zijn echt niet meer relevant.

      Knuffel voor de hele wereld !!

      Verwijderen