7 februari 2013

Ballon nummer 38, rust, wat is dat




Ballon nummer 38 is vertrokken richting het zuidoosten. Er staat flinke wind met een kracht van 6 op de schaal van Beaufort. Wederom is dit gunstig. Hij gaat richting Enschede of misschien wel weer richting Limburg. Ik ben zo benieuwd over welke plaatsen de ballon gaat en of mensen hem vanaf de grond ook kunnen zien. Het wordt wat mij betreft nu toch ook echt wel eens tijd voor een mooi verhaal van een vinder. Dus ik wens ballon nummer 38 een goede reis en een pracht verhaal.

Zelf kreeg ik van de week een blaadje uit een scheurkalender. Het volgende stond hierop te lezen:

Ben jij ook zo iemand die altijd bezig is, die zichzelf wijsmaakt dat die bezigheden constant van buitenaf op je afkomen, terwijl je ze in werkelijkheid steeds zelf weer opzoekt? Dan kun je veel mensen om je heen een hand geven. Zolang je maar druk bezig blijft is het geen probleem. Totdat je ziek wordt of overspannen raakt. Ineens val je in een gat waarvoor je feitelijk steeds ben weggerend. Dan pas komt de ontdekking dat je hele identiteit en je gevoel van eigenwaarde gebaseerd is op iets wat je zomaar kan worden afgenomen. Natuurlijk hoef je niet perse uit de bocht te vliegen om jezelf beter te leren kennen. Je kunt ook gewoon zo af en toe eens een dagje helemaal niets doen en vrijmaken voor jezelf.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de tekst iets heb aangepast maar dat mag ik als leerkracht en zeker als er taalkundig dingen zijn die niet kloppen.

Ik geloof zelf niet echt dat de dingen van buitenaf op mij afkomen. Nee, ik weet bijna zeker dat ik altijd alles zelf opzoek. Dat dit soms erg veel is maakt het wel eens lastig. Als ik dan ziek wordt en even gedwongen wordt om op de bank of in bed te liggen dan kom ik mijzelf inderdaad tegen. Ik kan simpelweg niet stilzitten en niets doen. Het lukt mij gewoonweg niet. Mijn hoofd is druk en ik wil nog zoveel meer.

Gelukkig is de ballon uit deze situatie geboren. Dat kan thuis in alle rust achter mijn computer.


1 opmerking:

  1. Ik kan dat heel goed, vind het ook leuk om mezelf tegen te komen, wij hebben hele gesprekken met elkaar, de kunst is om er voor te zorgen dat je jezelf niet voorbij loopt maar soms eens goed kennismaakt met jezelf ;)

    BeantwoordenVerwijderen