14 maart 2013

Ballon nummer 73, gematigd




Joepie er is een nieuwe paus gekozen. Wat een feest. 

Een aantal bejaarden in een jurk trokken zich twee dagen terug om de nieuwe paus te kiezen. Negentig personeelsleden moesten een eed afleggen. Dit heeft mij verbaasd. Niet zozeer dat deze mensen een eed moesten afleggen maar het grote aantal aan personeelsleden. Wat zouden al deze mensen moeten doen? Koken, eten en drinken brengen, haren kammen, pennen aangeven, billen afvegen, voor de deur mooi staan te wezen of wat?

In het verzorgingshuis van mijn oma woonden vier keer zoveel bejaarden en daar liepen er bij volle bezetting slechts twee per afdeling rond die de bewoners moesten douchen, voeren of het eten moesten klaarzetten, koffie moesten schenken, naar bed moesten begeleiden en de medicatie moesten regelen. Dat tegen een heel klein loon. Gelukkig deden zij dit (in het geval van mijn oma) toch vol liefde.

Gelukkig is de paus een gematigde man. Dat kun je zien aan de naam die hij heeft gekozen. Franciscus de eerste.

Deze nieuwe paus gaat heel gematigde schoenen dragen van kalfsleer. Hele mooie rode. Deze schoenen kosten slechts een maandsalaris voor een leerkracht maar dat is ook vast heel gematigd. De prachtige gewaden op maat gemaakt van pure zijde zijn al net zo gematigd.

Deze schoenen mag feitelijk allen de paus dragen maar ik begreep dat de oude paus geen afstand kon doen van zijn schoenen dus ook hij mag (bij uitzondering) de schoenen blijven dragen. Twee paar in het jaar. De verzekering vergoedt niet eens steunzolen volledig en die hebben veel mensen toch echt nodig.

Heel gematigd staat deze paus ook tegenover de homo’s en lesbiennes.

Ik geloof niet dat Jezus zelf ooit kalfslederen rode schoenen heeft gedragen, zichzelf heeft voorzien van een andere naam en zichzelf uwe heiligheid heeft laten noemen. Ik geloof ook dat hij heeft gezegd; Heb je naaste lief zoals jezelf. Ik weet ook niet zeker of God wel zo blij is met het chemische goedje wat in de openhaard wordt gegooid om de rook wit te kleuren.

Bij ons in de tuin komen de plantjes heel gematigd op ondanks de kou. Ze redden het allemaal omdat ze zich kunnen aanpassen. De kipjes blijven leggen (al is dat momenteel wat gematigd). Daarin zie ik God. Zonder poespas maar wat een vreugde.

De wind is zwak en waait uit het noorden. Limburg, de ballon komt er aan.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten