16 april 2013

Ballon nummer 106, gemiddeld verdienen en een "over de" top salaris


Ons koningshuis hoort bij de best betaalde koningshuizen. Daar mogen we natuurlijk best trots op zijn. Het is in elk geval weer iets om op het lijstje te zetten waar wij in Nederland goed in zijn.

Onze nieuwe koning gaat 825.000 euro per jaar verdienen. Daar hoeft hij geen belasting over te betalen dus dit is een netto bedrag. Zijn vrouw krijgt daarnaast ook nog 327.000 euro netto als ze straks onze koningin is. Samen is dat dus goed voor 1.152.000 euro netto per jaar. Alle onkosten zoals personeelskosten, beveiliging en materiële kosten worden door de staat vergoed. Deze vergoeding komt op zo'n 4,4 miljoen euro per jaar. De koningin van Engeland doet het zelfs nog beter met 14,2 miljoen euro netto per jaar.

Het geld dat wij thuis overhouden als alle vaste lasten zijn afgeschreven noem ik altijd boodschappengeld. Dit geld gebruiken wij dus om boodschappen te doen, een cadeautje te kopen voor een verjaardag, kleding, een keertje uit eten of eens naar de bioscoop. Als er dan wat over is koop ik graag een bosje bloemen voor op tafel en probeer ik wat te sparen. (Een mooie bos bloemen kreeg ik overigens vandaag van een vriendin die even op de koffie kwam.)

Gemiddeld verdienen Nederlanders 34.600 euro per jaar bruto. Willem Alexander moet hier toch al snel zo'n twee weken voor werken. Zelf kom ik als leerkracht, met vier dagen werken in de week, zo'n 5000 euro tekort om in het gemiddelde te passen. Maar er zijn natuurlijk heel wat mensen die veel minder verdienen.

Obama verdient 400.000 euro per jaar en Juan Carlos van Spanje slecht 150.000 per jaar. Zij moeten hier dan ook nog eens belasting over betalen.

Het Nieuw Republikeins genootschap vindt het salaris van onze nieuwe koning wat aan de hoge kant. Zij vinden dat dit terug gebracht moet worden naar zo'n 150.000 euro bruto per jaar. VVD, PVDA en D66 zien nog niet zo veel in dit plan. Wel hadden zij een andere oplossing. Zij willen de bruto salarissen van ons koningspaar omhoog gooien en ze er dan wel belasting over laten betalen. Dan voelen ze het in elk geval niet zo in de portemonnee. Dan hoeven ze er financieel in elk geval niet op in te leveren.

Voor de gewone mens zijn alle kosten gestegen maar de salarissen absoluut niet. Sterker nog, de salarissen in veel beroepsgroepen worden gewoon bevroren net zoals in de zorg en in het onderwijs. Ik zou tekenen voor één tiende deel van het salaris van onze koning en ben dan ook meer dan bereid om hier de helft van aan de belasting af te dragen. Ook zal ik zelf zorg dragen voor alle onkosten.


Gelukkig is het vandaag niet allemaal kommer en kwel. Ik heb het schrijven van dit stuk even onderbroken voor een waanzinnig kwartiertje top televisie. In "de Wereld draait door" waren een aantal jeugdige muzikale talenten te bewonderen. Met open mond heb ik staan kijken. WAUW. Dat belooft wat voor de toekomst. Deze jongeren mogen zich ook gerust inschrijven bij Dutch Magical Society...!

De ballon ballon reist vandaag weer richting het noordoosten met een krachtige. Hij is opzoek naar mooie verhalen en ik hoop dat hij gevonden wordt door iemand met bijzondere talenten.

       

Geen opmerkingen:

Een reactie posten