30 april 2013

Ballon nummer 120, Bedankt koningin Beatrix en een Hoofddorp om je voor te schamen.


Vandaag ben ik vroeg opgestaan om de vlag, voorzien van wimpel, buiten te hangen. Ik heb mijn oranje t-shirt aangetrokken en Myrte heeft een prachtige vlag op mijn wang geschilderd. Kortom, ik was er helemaal klaar voor.

Ik had een keurig tijdschema gemaakt (ben een beetje autistisch en zeer van de planning) met daarin de belangrijke gebeurtenissen die ik via de televisie wilde volgen. Natuurlijk wilde ik om 10:00 uur de abdicatie zien gevolgd door de balkonscène. Dan had ik meer dan genoeg tijd om in Hoofddorp de feestvreugde in te duiken om vervolgens keurig op tijd weer terug te zijn voor de inhuldiging in de kerk.

Vrolijk en onder de indruk van de abdicatie liep ik richting ons winkelcentrum "het Paradijs" in de wijk Overbos in Hoofddorp. Groot was mijn verbazing toen ik daar aankwam. Geen vlaggen, geen muziek, geen kraampjes, helemaal niets. Alleen de AH was open. Op een bord stond te lezen: "geopend van 08:00 uur tot 22:00 uur". De koningswup was het enige dat oranje was. Deze krijg je bij besteding van 15 euro. Geef je vijf eurocent minder uit dan kan je die koningswup overigens op je buik schrijven. Bah wat een blamage.

Snel maar weer naar huis om dan toch maar snel naar het centrum van Hoofddorp te gaan. Daar zal dan toch inmiddels de feestvreugde wel zijn losgebarsten. Onderweg naar huis heb ik nog even de vlaggen geteld. Verdeeld over zes straten waren het er 23 en daarbij was het totaal uitgestorven op straat. Wat een saaie buurt.

Mijn buren gingen ook naar het centrum en ik mocht met ze meerijden. In het centrum van Hoofddorp was het wel wat drukker. Er was in elk geval een vrijmarkt maar daar was dan ook alles mee gezegd. Mijn buurmeisje heeft voor vijf euro een vlinder op haar gezichtje geschminkt gekregen. Mini suikerspinnen kosten 2 euro en boekjes die niemand wil lezen koop je niet voor minder dan één euro per stuk. Op de visboer en de ijssalon na waren alle winkels gesloten. Er was geen muziek, er waren geen dansgroepen, geen kermis, geen fanfare, geen springkussen, wederom weer helemaal niets. Wel stonden er overal bierwagens van een uitbuiter waar ik de naam niet van wil noemen. Deze wagen zijn overigens net onkruid. Ze ploppen als paddenstoelen uit de grond daar waar maar net even wat meer mensen lopen dan normaal.

Gedesillusioneerd kwam ik thuis met enkel twee lekker verse haringen als aanwinst. Keurig op tijd voor de inhuldiging in de kerk. Wel een paar traantjes gelaten en dat kwam niet door de uitjes want die mag ik namelijk niet.

Terwijl ik dit verhaal schrijf hoor in het journaal zeggen dat overal in het land, Koninginnedag uitbundig wordt gevierd. Nou, absoluut niet in Hoofddorp. In het plaatselijke sufferdje lees ik overigens wel dat vanavond in Badhoevedorp (of all places) Han Holland?, Bart Brandjes?, Ruby?, Lange Frans en Michael Bryan? komen optreden. In Vijfhuizen kun je ook flink genieten. Na aanschaf van een kaart voor 5 euro mag je meedoen met spelletjes. Je moet dan wel reserve kleding of zwemkleding aantrekken. Ook dit jaar staat de regio weer bol van de activiteiten staat er boven het stuk. Gelukkig heeft Intratuin morgen koopavond en zijn de Geraniums in de aanbieding.

De wind is zwak en de ballon reist vandaag richting het oosten. Lang leve onze nieuw koning en koningin


2 opmerkingen:

  1. Erg jammer dat je niet een leuke markt heb mee gemaakt. Gelukkig was het in floriande er gezellig! Muziek, mensen, en heel veel kraampjes. Maar hopelijk heb je toch nog een beetje kunnen genieten. Enne volgend jaar maar naar floriande ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kwam een mooie kleurige ballon tegen op de grond in duin gisteren. Ik heb nog gezocht naar een kaartje, maar helaas!

    BeantwoordenVerwijderen