31 juli 2013

Onnodige ophef


Gisteren en vandaag heb ik een aantal e-mails mogen ontvangen van "bezorgde" milieuactivisten. In de e-mails word ik dringend verzocht om te stoppen met het oplaten van mijn ballonnen. Jonge wolven, vossen, dassen, zeehonden en roofvogels zouden ernstig gevaar lopen. De e-mails werden kracht bijgezet middels foto's van de aardbol die langzaam aan het vergaan is. Een jong katje kon, volgens één van de afzenders, ternauwernood worden gered nadat hij één van mijn ballonnen had opgegeten. Mijn oprechte excuses daarvoor. Mijn eigen kat heeft wel eens een koordje opgegeten maar dat lag de volgende dag gewoon weer in de kattenbak. De ballon zelf of de kaartjes hebben ze nog niet geprobeerd. Volgens mijn beste vriend de dierenarts is het zeer uitzonderlijk dat een kat dit doet.

Een dame (Waar ik uit respect voor haar privacy de naam niet van zal noemen) heeft op haar Facebookpagina een oproep gedaan aan haar "vrienden" om mij dit soort e-mails te sturen. Ik ga er van uit dat haar beweegredenen van oorsprong uit een goed hart komen. Een beetje onderzoek doen, even informeren voor je een klopjacht gaat organiseren had mijns inziens wat netter geweest.

We leven in een wegwerp maatschappij en de vervuiling is verschrikkelijk. Nu weer een olielek bij Thailand, vorige week zag ik iemand zijn auto aan de kant zetten en achterloos zijn asbak legen in de berm en ik verbaas mij regelmatig om de hoeveelheid plastic en dubbele verpakkingen waar ons voedsel in wordt verpakt.

Voor ik de ballon begon heb ik dan ook goed nagedacht over de consequenties die het zou kunnen hebben. Ik was mij er gedegen van bewust dat er ballonnen in de natuur zouden komen. Ik heb daarom uitgebreid met verschillende mensen, waaronder een bioloog, iemand van Staatsbosbeheer, een boswachter, een dierenarts en een valkenier, gekeken naar de materialen die ik het beste voor mijn project zou kunnen gebruiken. Vanaf dag 1 zijn alle materialen biologisch afbreekbaar en niet schadelijk voor het milieu. Zelfs over de lengte van het koortje is nagedacht i.v.m. het eventueel vast komen te zitten in een boom.

De keuzes die ik wat betreft de materialen heb gemaakt, hebben wel één nadeel. Mijn ballonnen blijven slechts 7 uur in de lucht. De ballonnen die vaak voor evenementen en speciaal voor helium zijn gemaakt, kunnen makkelijk 48 uur in de lucht blijven. Voor mijn project had dat wellicht beter geweest.



Vanmiddag komt een goede vriendin de ballon oplaten. Haar verhaal en de foto's volgen later.

5 opmerkingen:

  1. Wat een trieste mensen zijn dan toch...een oproep tot een boycot omdat ze alleen kunnen zien wat ze willen zien.
    Als er serieus bezorgdheid achter zou zitten, zou ieder weldenkend mens jou eerst benaderen om te informeren. Maar nee, meteen dit soort acties...krijg altijd het gevoel dat het gewoon is omdat men zelf niet in staat is geweest om zo'n leuk project te bedenken. Bovendien gaan ze volledig voorbij aan het doel..ze hadden beter jou een verhaal kunnen sturen waar ze zich zorgen over maken..dat had dan leuk bij je ballon gekund...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kat heeft een heel koortje opgegeten ? Wow, wat een roofdier! Of bedoel je misschien koordje? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En ik hoop trouwens op een dag een ballon te vinden, lijkt me geweldig leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha, Ik heb een echte tijger in huis. Door de ophef wellicht een t en een d door elkaar gehaald...!! Foei meester Dennis.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Emef, zoals Dennis aangeeft zullen de meeste die hierover mailen met de goede bedoelingen mailen. Zo ook in mijn ogen is elk beetje minder afval beter.
    Het nadeel van een 'tegen-actie' zoals iemand mailen of een petitie tekenen is dat de drempel best laag ligt. Daarnaast zijn er tegenwoordig zoveel punten waar mensen zich over bekommeren dat er ook steeds minder tijd over is om je overal in te verdiepen. Zo ook in Dennis zijn voor-onderzoek.

    Maar Dennis ik steun wel het sociale concept achter deze actie en dat je hierbij ook hebt nagedacht over het milieu waardeer ik. Zelf doe ik af en toe aan 'Postcrossing' en stuur ik een kaart naar een willekeurig adres in ons landje.

    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen