25 november 2013

Ballon 328, Poen, poen, poen, poen.........!


Als het even wat minder gaat dan is dat even puzzelen om rond te kunnen komen. Ik ben door het verliezen van mijn baan 70% van mijn laatste inkomen gaan verdienen. Dat is toch ruim vierhonderd euro netto minder in de maand. Wat een aderlating....!!

Myrte en ik hebben een lijstje gemaakt. Wat komt er in en wat gaat er uit? Waar kunnen we op besparen? Een tijdschrift, krant o.i.d. hebben we al niet. Een ander abonnement voor tv, internet en bellen scheelt al vijftig euro in de maand. Overstappen naar een andere energieleverancier scheelt ook weer 20 euro in de maand. Maar de meeste winst is toch te behalen in het één keer in de week boodschappen doen en deze boodschappen goed te plannen. Niet elke dag even naar de AH omdat hij toevallig om de hoek zit. Nee, even internet afstruinen naar aanbiedingen en verschillende winkels afgaan voor de beste en goedkoopste spullen. Vandaag twee winkels en morgen nog twee. Dan zijn we klaar voor tien dagen en nog geen 40 euro kwijt. Wauw. Wat ga je anders kijken als het er op aankomt.

Even was ik verdrietig omdat we nu zo voorzichtig moeten zijn maar eigenlijk had het altijd al zo moeten gaan. Wat had ik dan al goed kunnen sparen, de hypotheek op mijn huis kunnen aflossen, eens extra op vakantie kunnen gaan. Wat zijn mensen (ook ik) toch makkelijk als het allemaal komt aanwaaien. Wat geven mensen makkelijk geld uit. Ik heb inmiddels bijna 500 dvd's. We gingen wekelijks uit eten en mijn beste vriend en ik gingen ook nog eens twee keer in de maand uit eten en naar de bioscoop. Super leuk allemaal maar geen noodzaak. Ik ben niet rouwig om het feit dat dit nu niet meer gaat. Ik merk dat ik dankbaar ben voor wat ik allemaal kon doen en dus al heb beleefd. Extra dankbaar ben ik nu als het uiteten of een film in de bioscoop wel weer kan.

Ik heb het al eerder gezegd. We wonen heerlijk. Binnen is het gezellig en warm. We hebben elkaar en we hebben fijne familie en vrienden om ons heen. De één vriend heeft het financieel makkelijker dan de ander maar bij allemaal staat liefde, veiligheid, geborgenheid, respect en gezelligheid op nummer één.

Soms reken ik nog wel eens terug naar de gulden. Jemig wat heb ik dan, zelfs nu, toch een waanzinnig salaris.

De wind waait met een matige wind naar het zuidoosten en de ballon is op zoek naar bijzondere verhalen.      

1 opmerking:

  1. Helemaal mee eens met je verhaal !! Dan maar zo door gaan al is wel eens moeilijk denk ik. Succes met alles en geniet van het leven. dikke knuffel. Toos koster

    BeantwoordenVerwijderen