2 november 2013

Ballon nummer 305, Storm na de stilte.


Het is geruime tijd stil geweest op mijn blog. Er zijn geen ballonnen gevonden en ik kon of mocht niet veel vertellen. Elke dag is er wel een ballon opgelaten. Dit had ik mij voorgenomen en zo zal dit project ook gaan. Vandaag heb ik de laatste kaartjes in orde gemaakt. Nog twee maanden te gaan en dan zit dit project er op. Helaas niet bij de Wereld draait door terechtgekomen maar wel op tv en op de radio. Wat is er inmiddels een hoop veranderd en wat liggen de kaarten er anders voor dan toen ik hier aan begon.


Mijn baan als leerkracht in het speciaal onderwijs ben ik per 1 januari 2014 kwijt. Tijdens mijn ziekte periode heeft mijn werkgever besloten mijn contract niet te verlengen. Terwijl ik hard aan mijn herstel aan het werken was en ik voor ruim 50 procent weer aan het werk was, bleek dit in de praktijk toch niet zo te zijn. Mijn ARBO arts had een advies gegeven en de werkgever hoeft dit niet op te volgen. Terwijl ik dacht dat ik weer voor vijftig procent aan het werk was bleek ik volgens de werkgever nog voor 100 procent arbeidsongeschikt te zijn. Mijn werkgever hoeft het advies van de ARBO arts dus niet op te volgen. Dit is slechts een advies. Hier is inmiddels een verschil van mening door ontstaan met als resultaat dat mijn contract niet wordt verlengd. Dit betekent in de praktijk dat het mij geld kost. Ik ben inmiddels 30 procent van mijn salaris verloren.

Feitelijk is dit natuurlijk ook krom. Je zit door ziekte en buiten je wil om thuis. Als je thuis zit, stookt je de kachel wat vaker omdat het kouder begint te worden. Je eet ook 's middags thuis dus gebruik je gas of elektriciteit voor een kopje thee of het bakken van een eitje. Je zet ook wat vaker de tv aan of luistert naar de radio. Je gas- en elektriciteitskosten stijgen maar je gaat minder verdienen. Sparen lukt niet meer. Nee, je haalt zelfs geld van je spaarrekening om de gaten te vullen. Bijverdienen kan niet want dat laat je gezondheid niet toe. En als je wel bijverdient dan moet je dat weer inleveren bij het UWV.

Ik ben een enorme optimist, altijd vrolijk en ik probeer overal het goede in te zien. Dit lukt mij momenteel helaas niet zo goed meer. Mijn werkgever heeft aangegeven dat ik niet aan de eisen van het "bedrijf" voldoe. Voor de goede orde, ik werk op een school voor kinderen met behoefte aan extra begeleiding en aandacht. Ik ben leerkracht geworden omdat ik niet materialistisch of zakelijk ben. Het is makkelijk om te zeggen omdat dit rechtvaardigt dat ze mijn contract niet verlengen. Vorige werkgevers beweren overigens het tegendeel. Ouders en toetsscores bewijzen ook het tegendeel maar je gaat toch twijfelen aan je eigen kunnen. Dat kun je er eigenlijk niet bij hebben als je net aan het herstellen bent.

Leidinggevende kunnen een mens maken en breken. Re-integreren of teruggaan naar deze werkplek is geen optie voor mij. Ik moet mij nu helemaal richten op herstellen en opnieuw een goede, warme, hartelijke plek vinden binnen het onderwijs. Ik geloof en weet dat dit ook gaat lukken.

Als je schoonschip maakt in je hoofd dan is ook vaak je huis aan de beurt. Mijn vriendin en ik hebben het inmiddels heel gezellig gemaakt in huis. Dat is je basis daar haal je je kracht vandaan.

 
 


Ik ben gelukkig lichamelijk goed aan herstellen. Er komen ook weer wat goochelklusjes binnen waardoor ik de grootste gaten kan opvullen. Nu nog een fijne werkplek waar ik kinderen kan stimuleren, motiveren, activeren om te worden wie ze werkelijk willen en kunnen zijn.



De ballon reist vandaag richting het noordwesten met een zwakke wind.





1 opmerking:

  1. Lieve Dennis, ik ga heel hard voor je duimen dat 2014 een top jaar voor je zal worden. Met een hele leuk baan en weer ( bijna misschien ) helemaal gezond. Hou je taai en geniet van alle leuke dingen zoals je huis en je vriendin en je dieren! dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen